Treningsinfo

Fellestreninger vinteren 2016/2017

Tirsdag:

-Rekrutter (opp til ca 12 år): Innetrening i DOA kl 18-19.
-Fra 13 år og eldre: Løping ute fra 18-19. Styrkestrening inne i DOA fra 19-20. 

Onsdag:
-Fra 13 år. Intervalltrening fra DOA kl 18:00,

Torsdag: 
-Fra 13 år og eldre: Nattsprint karusell annenhver uke

Lørdag:
-Løpetur ui terreng eller o-teknisk trening

 

Treningstips ungdom HIL orientering

 

Eksempler på tidligere vintertreninger:

Vinteren 2015/2016

Natt-løyper 2015.Lang 1  Natt-løyper 2015.Lang 2  Natt-løyper 2015.Lang 3  Natt-løyper 2015.Lang 4  Natt-løyper 2015.Lang 5  Natt-løyper 2015.Lang 6   Natt-løyper 2015.Mellom 1  Natt-løyper 2015.Mellom 2  Natt-løyper 2015.Mellom 3  Natt-løyper 2015.Mellom 4  Natt-løyper 2015.Mellom 5  Natt-løyper 2015.Kort 1  Natt-løyper 2015.Kort 2  Natt-løyper 2015.Kort 3  Natt-løyper 2015.Lang 4  Natt-løyper 2015.Kort 5

Lørdag: O-teknisk trening fra Stemmen kl. 15.00 – NB! Ikke hver lørdag – følg med på kalenderen!

Søndag:  
-Lang rolig løpetur i terrenget fra Stemmen kl 11:00. Åpen trening for alle.

Her er noen løyper for trening på dagtid eller natt. Det ligger ikke poster ute på disse:

Kurveorientering_steinsfjellet  Langløype_kattanakk  OTT_stemmen_middels  OTT_stemmen_vanskelig  OTT_Årabrot_uten_myre

For treningstips – se vedlegg her og evt. nederst på sida

Vinteren 2013/14

Fellestreninger i vinter legges ut som månedskalendere, se PDF-filer:

NOVEMBER rev2    DESEMBER rev1  JANUAR rev1  FEBRUAR rev2  MARS rev.1

Hovedtrekkene er Tirsdag DOA 18-20, Onsdag fra DOA kl 18:30-. Torsdag 18:00-  natt-o-løp / Natt-trening. Lørdag 13:00- trening i terreng / testløp

 

Treningstips til rekrutter med ambisjoner og andre det måtte passe for

For at dere skal få progresjon i prestasjonsnivå er det viktig at dere trener både fysisk og o-teknisk. Dere må selv avpasse hvor mye dere vil trene, men er dere flere som avtaler faste dager dere trener sammen så er det mye lettere å komme seg ut også de dagene lysten til å trene er mindre. En del av dere driver også andre idretter som dere får tilpasse treningsprogrammet til.

For å holde oversikt over treningen, samt få erfaringer med hva som fungerer, kan treningsdagbok
være ett nyttig hjelpemiddel. Du kan finne en nedlastbar versjon (dansk) her.

Intervalltrening
Husk alltid å varme godt opp før intervalltreningen, og jogg ned, tøy ut etterpå. For dere unge er intervalltreningen veldig effektiv for å øke O2-opptaket (bedre kondis)

En variant er at dere løper i ei fast rundløype som dere bruker fra 1,5 til 3 minutter på når dere løper så fort at dere nesten stivner (melkesyra er på vei). Løp en runde, ta pause med lett jogg eller hvile i 1 til 2 minutt, løp en ny runde, pause, osv. 4 til 8 repetisjoner.

En annen variant er fartslek. Da løper dere en tur på vei, sti eller i terrenget. Når dere har fått varmen i kroppen tar dere et drag på 1,5 til 3 minutter, jogger rolig videre i 1 til 2 minutter, et nytt drag, osv. I terrenget kan dere gjerne legge dragene til motbakker eller i myrer for å få inn noe styrketrening samtidig.

Dere kan gjerne ha med kart på intervalltreningene og lese veivalg el.l i pausene.

Noen linker til div. Hjelpemidler.

Treningsdagbok  LINK MÅ OPPDATERES For å holde oversikt over treningen, samt få erfaringer med hva som fungerer kan treningsdagbok være ett nyttig hjelpemiddel. Dette er en fyldig Excel-utgave på dansk. En papirutgave koster ca 100 kr. og kan bl.a. bestilles på idrettsbutikken.De fleste bruker Funbeat nå
Løpsanalyse LINK MÅ OPPDATERES For å finne ut hvor sekundene (eller minuttene) forsvinner i o-løypa er det viktig å vite hva du faktisk gjør. Dermed kan man luke vekk gjentatte feil i o-teknikken.
Løpsanalyse hjelper deg til å se hva du faktisk gjør i skogen!
Pakkeliste løp LINK MÅ OPPDATERS Ikke akkurat ett treningstips. Men å ha glemt kompass eller rene sokker kan jo gå ut over prestasjonen hos de fleste av oss.
Karttegn online For å lære standard karttegn brukt på o-kart kan dette nettstedet muligens være til hjelp.
O-Spill Dette dataspillet er rett og slett et dataspill som dreier seg om orientering. Man løper gjennom et tredimensjonalt terreng. Mange spillere online. Pass deg så du ikke blir hektet. Normal trening gir bedre fysisk form:-)
O-instruksjon
Selvforklarende instruksjon i orientering med mulighet for øvingsoppgaver underveis. Mulig å velge hvilket nivå du vil jobbe med. Fra helt grunnleggende til veivalg og forenkling.