Egentrening for rastløse o-løpere

Publisert: søndag 29. mars 2020

Egentrening for rastløse o-løpere

Vi i Sportslig Utvalg i Haugesund IL Orientering ønsker å legge til rette for at alle våre fantastiske medlemmer skal ha mulighet til å holde kroppen i gang gjennom egentrening. Plutselig blir det både løp og treninger igjen, og da håper vi at du stiller så godt trent som mulig. Hvis du ønsker ekstra oppfølging eller tips: Ikke nøl med å ta kontakt med oss trenerne!

På denne sida finner du tips til ei allsidig treningsuke med løpeøkter, basisøvelser, o-tekniske løpeøkter og o-tekniske sofaøkter.

Oppfordrer alle til å følge de rådene FHI til enhver tid anbefaler, slik at vi minimerer sannsynligheten for smittespredning.

Treningsplan for egentrening:

Ukeplan egentrening HIL Orientering

 

Basisøvelser:

1. Skadefri orientering Video laget av landslagets fysioterapeut. PDF av øvelsene

2. Sirkeltrening Foreslår 45 sekunders jobbing per stasjon, 2-4 runder.

3. Parøvelser Øvelser du kan gjøre med noen andre i familien.

4. Anbefaler også å laste ned appen Skadefri (se skadefri.no for link), her finnes forslag til øvelser etter idrett (velg da løping) og etter kroppsområde (hvis du vet du er skadeutsatt i et område).

 

O-tekniske økter:

Tips 1: Turorientering-sesongen er åpnet. Kart kan kjøpes hos Intersport eller Obs informasjon. I tillegg finner du kartene på turorientering.no

Tips 2: Ivar Kvale har forberedt 7 fine og varierte økter fra parkeringen på Vardafjellet. Løypene kan skrives ut. Postene er markert med tøystykke.

Løype 1: 3,4km

Løype 2: 3,1km

Løype 3: 3,8km

Løype 4: 1,8km

Løype 5: 2,6km

Løype 6: 2,0km

Løype 7: 3,1km

Tips 3: Bjørn Egil Vikse forberedte i vinter 6 utfordrende sløyfer fra vannverkshytta på toppen av Kattanakk. Fire av sløyfene finnes også i korridor-versjon, noe som gjør dem ekstra krevende. Løypene kombinerer du selv i antall og vanskelighetsgrad. Fullt fokus og fart i gjennomføringen! Postene er merket med tøystykke.

Løype 1: 1,6km              Løype 1: 1,6km Korridor

Løype 2: 1,1km

Løype 3: 2,0km              Løype 3: 2,0km Korridor

Løype 4: 2,0km              Løype 4: 2,0km Korridor

Løype 5: 1,7km

Løype 6: 2,1km              Løype 6: 2,1km Korridor

O-teknisk sofaøkt:

Nettsida World of O har daglig innlegg hvor du kan prøve deg på utfordrende veivalgsstrekk fra o-løyper fra hele verden. Veivalgsstrekket nedenfor er hentet fra Swiss Champs Long 2006 i Crans Montana. Hvor ville du løpt?